Cultura pentru toti

Pentru toti cei interesati de nivelul de cultura al romanilor


    Piata icoanelor - investitie trecuta cu vederea in Romania

    Maier
    Maier
    Admin

    Numarul mesajelor : 913
    Data de inscriere : 06/02/2009
    Varsta : 71
    Localizare : Ashkelon,Israel

    Piata icoanelor - investitie trecuta cu vederea in Romania Empty Piata icoanelor - investitie trecuta cu vederea in Romania

    Mesaj  Maier la data de Sam 7 Noi 2009 - 8:14

    Segmentul artei reprezentat de icoane a devenit o nisa mult prea putin exploatata in Romania, spre deosebire de strainatate, unde lucrarile de acest tip sunt privite drept investitii pe termen lung, mai mult decat obiecte de cult. In acest context, pictorii romani vand mai mult la expozitiile din tari precum Norvegia, Germania sau Italia, iar preturile se ridica la mii de euro.

    Artista Adriana Badea declara ca piata icoanelor si a obiectelor de cult este foarte putin dezvoltata in Romania si, mai mult decat atat, observa un declin al interesului pentru aceste segment de arta si isi exprima regretul ca “in strainatate se exploateaza fiecare oportunitate de a transforma chiar si o piatra in opera de arta sau obiectiv turistic”.

    In plus, Adriana Badea constata si o scadere a numarului celor care isi doresc sa studieze acest domeniu in universitatile de arte plastice, intrucat daca nu dispui de resurse financiare nu poti exersa. Investitia este mai mare decat atunci cand urmezi cursurile altor facultati si consta in achizitionarea materialelor - hartie si culori –, dar si amenajarea unui spatiu de lucru si, ulterior, investitia in organizarea galeriilor.

    “In aceasta meserie cel mai important element este pasiunea, la care se adauga un dram de talent si ani intregi de munca. Daca intrerupi exercitiul, ajungi in situatia in care mintea stie ce trebuie facut, insa mana nu mai asculta; daca faci pauze mari, ramai mereu la stadiul de incepator”, adauga Adriana Badea.

    In plus, ea considera ca, in ciuda acestui context, in Romana se poate trai din aceasta arta, insa cei mai multi dintre artistii specializati in domeniu fac si fresca in biserici si au un venit fix, intrucat lucrarile se intind pe perioade lungi de timp, de pana la trei ani.

    “Eu nu am vrut sa ma bazez niciodata doar pe veniturile obtinute din pictura, deoarece ar fi trebuit sa renunt la anumite standarde in viteza de a lucra cat mai multe icoane. Momentan am un curs de pictura la Centrul Cultural din Otopeni”, marturiseste Adriana Badea.

    Majoritatea icoanelor vandute in strainatate sunt achizitionate de persoane de alte religii decat cea ortodoxa, fiind pretuite pentru valoarea lor ca opera de arta, si nu ca obiecte de cult.

    Un alt motiv pentru care prefera sa vanda in aceste tari este si acela ca, in tarile ortodoxe, cum ar fi Grecia, s-a format o traditie si o scoala a pictorilor de icoane; se picteaza un numar mare de icoane pentru turisti, aproape in serie, si se pierde din autenticitatea creatiei. “Multe dintre ele nu prezinta o contributie originala a artistului, devenind astfel sabloane”.

    De asemenea, din acest motiv, preturile sunt mici, iar artistii din alte tari nu pot stabili preturi asemanatoare, intrucat nu ar acoperi nici costurile de creatie, iar aceasta situatie este intalnita si in Rusia.

    “In acest context, am vandut mai mult in tari precum Norvegia, Germania sau Italia, acolo unde nu ma asteptam la inceput, pentru ca acesti oameni privesc icoanele ca obiecte de arta, in care decide sa investeasca”, marturiseste Adriana Badea, observand, in acelasi timp, faptul ca profilul clientilor nu este unul foarte bine conturat, insa sunt persoane care apreciaza arta si dispun de venituri medii spre mari.

    Pretul difera in functie de modalitatea prin care este vanduta icoana - in cadrul expozitiilor sau la comanda -, durata de finalizare a lucrarii, dimensiune, tehnica si materialele folosite, astfel ca variaza intre 100 euro (pentru o icoana foarte mica) si mii de euro pentru compoziti complexe.

    Adriana Badea a descoperit din intamplare pasiunea ce avea sa se transforme pentru ea in meserie.

    “Eu mi-am dorit intotdeauna sa studiez arte plastice, insa voiam sa ma specializez in creatie de textile, intrucat mi se parea interesant domeniul design-ului vestimentar, suna atractiv”, isi aminteste artista.

    Nu a fost admisa in urma examenului de admitere, insa a trecut examenul de admitere la Facultatea de Arhitectura. In timpul anilor de facultate a descoperit un curs de arta religioasa la Casa de Cultura a Studentilor, a fost fascinata de pictura icoanelor si, in scurt timp, a invatat tehnica picturii atat pe lemn, cat si pe sticla.

    Dupa ce a finalizat studiile universitare, a fost indrumata de specialisti in domeniu sa studieze si artele plastice, asa ca, mai tarziu a urmat studiile masterale, cu specializare in Arta Religioasa.

    “In acest segment al artei nu exista tendinte; trebuie sa pastrezi canoanele pentru ca altfel creatiile devin obiecte de arta de inspiratie religioasa, si nu icoane. Exista insa stiluri diferite de a picta de la o tara la alta, elemente traditionale care se repeta in lucrarile artistilor unei natiuni”.

    Cel mai mult apreciaza stilul de a picta al artistilor rusi, pentru ca s-a pastrat la standarde inalte odata cu trecerea timpului.

    A cunoscut indeaproape stilul rusesc in 2007, atunci cand a participat la un periclu in Rusia, de la extremitatea vestica pana la cea estica, cu Transiberianul.

    “Ne opream in diferite locuri, unde stateam cateva zile, organizam o expozitie cu vanzare, dupa care ne urcam din nou in tren si porneam spre urmatoarea destinatie”, isi aminteste artista.

    Aventura a durat aproape trei luni, iar ultimile opriri au fost la Sankt Petersburg si Moscova.

      Acum este: Vin 3 Apr 2020 - 13:19