Cultura pentru toti

Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.
Cultura pentru toti

Pentru toti cei interesati de nivelul de cultura al romanilor


    "In cautarea cititorilor celebri"

    Maier
    Maier
    Admin


    Numarul mesajelor : 913
    Data de inscriere : 06/02/2009
    Varsta : 75
    Localizare : Ashkelon,Israel

    "In cautarea cititorilor celebri" Empty "In cautarea cititorilor celebri"

    Mesaj  Maier Mar 22 Dec 2009 - 15:39

    Mai mult de jumatate dintre romani nu au cumparat carti in 2009. Non-consumul de carti a urcat de la 46 la suta in 2008, la 51 la suta, potrivit unui studiu prezentat de Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii.
    Evolutia era previzibila, dar ea s-a produs abia in primul an al crizei financiare mondiale. Monica Stroe, cercetator la Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii, a prezentat, la Libraria Carturesti de la Muzeul Taranului Roman, concluziile dramatice bazate pe cercetari realizate de Centru in perioada 2005-2009, in cadrul campaniei “In cautarea cititorilor celebri”. Campania initiata recent de Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National are drept scop promovarea lecturii in randul tinerilor.
    In 2009, fata de anul trecut, a scazut si consumul de muzica si filme. Astfel, 71% dintre respondenti nu au cumparat filme, fata de 53% in 2008. La albume muzicale evolutia a fost cea mai dramatica (63 la suta, fata de 30 la suta).
    Potrivit unui alt studiu, efectuat de Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii, in 2005, 55,4 la suta nu au citit deloc carti in cursul aceluiasi an. Acelasi studiu a revelat faptul ca aproximativ 5% din populatie nu cumpara carti, dar imprumuta sau primeste. Potrivit unor date mai recente, din 2008, 34% din respondenti nu citesc carti, articole, reviste de specialitate si 22% citesc o data sau de doua ori pe luna.
    Patru tipuri de cititori
    Centrul de Studii in Domeniul Culturii a elaborat si patru profiluri de cititori. Primul este tipul orientat spre cariera, reprezentat de tineri (21 - 30 de ani), cu o proportie mai mare de femei, salariati cu studii superioare sau studenti din mediul urban (mai ales din orase din regiunea vest, centru si nord-vest), cu parinti cu studii superioare sau medii, cu venit / membru familie peste 150 de euro.
    Acestia sunt cunoscatori ai mai multor limbi straine, slabi consumatori de programe TV (se uita insa la programe informative si culturale) si cititori intensivi de literatura de specialitate, in romana sau in limbi straine. Cel de-al doilea tip - cititori ocazionali - este reprezentat de femei casnice, muncitori, lucratori pe cont propriu, fara studii superioare, necunoscatori de limbi straine; locuiesc in familii cu venituri reduse pe persoana.
    Nu citesc decat rar (sau deloc), dar se uita la televizor destul de mult, la programe de divertisment. Tipul achizitiv se constituie din subiecti intre 40 si 50 de ani, migranti de la tara la oras, cu studii medii. Sunt posesori de biblioteci mari (peste 500 de volume).
    Se uita foarte mult la televizor, la toate genurile de programe. O proportie semnificativa din cei care reprezinta acest tip sunt patroni, cunosc o limba straina si fac din stocul de cultura un capital (pentru familie sau “pentru orice eventualitate...”).
    Ultimul tip de cititori practica un consum educational sau de necesitate. Sunt persoane din zone fara infrastructura culturala publica. Acestia se uita destul de des la televizor si practica un consum educational sau “de necesitate”, opus consumului cultural “de lux”, care include beletristica de fictiune, eseistica, volumele de arta.

    Tudor Lavric
    (preluat din "Cronica romana")

      Data/ora curentă este: Vin 29 Mar 2024 - 10:40