INTRODUCERE
După 1990, febrei activităţilor lucrative i-au căzut pradă cămine culturale, case de cultură, cluburi muncitoreşti, fiind metamorfozate în cazinouri, discoteci, restaurante, centre de fitness, etc. În acest context biblioteca locală s-a văzut nevoită să preia şi o parte din prerogativele (atribuţiile) fostelor centre culturale şi să se transforme în principal centru de informare, documentare, loisir comunitar şi de educaţie plurivalentă permanentă, cu rol complementar instituţiilor abilitate în acest sens. Perspectiva integrării României în UE presupune conceperea şi aplicarea unor programe culturale cu structuri comune sau similare cu cele internaţionale. În acest context, în anul 1998, în reţeaua Bibliotecii Metropolitane Bucureşti s-a introdus Programul Cultură şi Cartier, ca parte integrantă a unui program mai vast iniţiat de Consiliul Europei.
DELIMITĂRI CONCEPTUALE
Cartier – conform MDE – (Mic Dicţionar Explicativ) Bucureşti, Editura Ştiinţifică 1986 – este desemnată acea parte a unui oraş, deosebită de celelalte prin caracteristici proprii (geografice, istorice, arhitectonice, etc.) Extinzând definiţia putem aprecia cartierul ca fiind o zonă teritorială, o entitate administrativă teritorială cu o populaţie omogenă din punct de vedere etnic sau, dimpotrivă, eterogenă, dar cu profund spirit comunitar, având ca liant interesul comun pentru grup. Prin cultură – în acest context cultura spirituală – desemnăm, în general, ansamblul creaţiilor din domeniul ştiinţei, artei, literaturii, etc. nivelul educaţiei, al moralităţii, al conştiinţei sociale în genere al unei comunităţi restrânse, ori al unui popor.
OBIECTIVE
* Revitalizarea spiritului comunitar şi a solidarităţii sociale.
* Reintegrarea comunitară, socială şi culturală a grupurilor minoritare, etnice şi defavorizate (persoane cu handicap, persoane de vârsta a III-a, copii comunitari, imigranţi).
* Formarea deprinderilor de lectură în rândurile copiilor şi adolescenţilor, motivarea dorinţei de cunoaştere şi dezvoltare intelectuală.
* Educaţia plurivalentă (estetică, civică, religioasă, relaţională, etc.) prin lectură, comunicare, înţelegere şi acceptare a diversităţii, interiorizarea valorilor umanismului ca elemente constitutive ale civilizaţiei.
* Transformarea bibliotecii în spaţiu de interferenţă a activităţilor cultural – educative cu cele de valorificare optimă a loisir-ului (divertisment şi timp liber).
* Optimizarea comunicării comunităţii cu celelalte instituţii culturale din teritoriu şi cu administraţia publică locală.
* Cunoaşterea şi valorificarea istoriei comunitare.
* Accesul la tehnologiile informaţionale.
SCOPURI
* Menţinerea bibliotecii publice ca principal centru local de informare, documentare, educaţie permanentă şi loisir comunitar. Biblioteca trebuie să asigure în arondismentul de competenţă, atât cât este posibil, relaţii culturale concentrate prin intermediul calităţii sale de spaţiu social înţeles ca loc de întâlnire (de intersecţie) pentru locuitorii cartierului. Dezvoltarea unui sistem de comunicare propriu prin conferinţe, expoziţii, mese rotunde, serate muzicale, etc., cu teme din viaţa comunităţii, istoricul parohiei, personalităţi culturale care au locuit sau locuiesc în zonă;
* Prezentarea activităţilor desfăşurate de celelalte instituţii culturale (teatre, cinematografe) ori fundaţii, asociaţii, societăţi comerciale, etc.; stabilirea unor strategii de revitalizare şi restructurare a unor vechi obiceiuri şi centre de întâlnire;
* Organizarea de acţiuni culturale specifice cărţii: lansări de carte, aniversări, întâlniri cu scriitori şi editori, comemorări, vitrine tematice ori cu cărţi premiate;
* Crearea de evenimente culturale tradiţionale şi netradiţionale; promovarea noilor tehnologii şi suporturi informaţionale şi iniţierea utilizatorilor în manipularea lor;
* Valorificarea optimă a loisir-ului comunitar şi diversificarea serviciilor bibliotecii publice; atenţie deosebită către atragerea grupurilor minoritare de orice fel; creşterea numărului de utilizatori şi fidelizarea lor.
PROIECTE
Desfăşurate din anul 1998
* Proiect Fantezia
* Reintegrarea socială şi comunitară a nevăzătorilor şi persoanelor cu handicap vizual
* Istorie comunitară. Conştientizarea spiritului comunitar
* Foaia cartierului
* Copii comunitari şi refugiaţi; alfabetizare, lectură şi integrare socială
http://www.bmms.ro/page_BMB.html?page=P24
După 1990, febrei activităţilor lucrative i-au căzut pradă cămine culturale, case de cultură, cluburi muncitoreşti, fiind metamorfozate în cazinouri, discoteci, restaurante, centre de fitness, etc. În acest context biblioteca locală s-a văzut nevoită să preia şi o parte din prerogativele (atribuţiile) fostelor centre culturale şi să se transforme în principal centru de informare, documentare, loisir comunitar şi de educaţie plurivalentă permanentă, cu rol complementar instituţiilor abilitate în acest sens. Perspectiva integrării României în UE presupune conceperea şi aplicarea unor programe culturale cu structuri comune sau similare cu cele internaţionale. În acest context, în anul 1998, în reţeaua Bibliotecii Metropolitane Bucureşti s-a introdus Programul Cultură şi Cartier, ca parte integrantă a unui program mai vast iniţiat de Consiliul Europei.
DELIMITĂRI CONCEPTUALE
Cartier – conform MDE – (Mic Dicţionar Explicativ) Bucureşti, Editura Ştiinţifică 1986 – este desemnată acea parte a unui oraş, deosebită de celelalte prin caracteristici proprii (geografice, istorice, arhitectonice, etc.) Extinzând definiţia putem aprecia cartierul ca fiind o zonă teritorială, o entitate administrativă teritorială cu o populaţie omogenă din punct de vedere etnic sau, dimpotrivă, eterogenă, dar cu profund spirit comunitar, având ca liant interesul comun pentru grup. Prin cultură – în acest context cultura spirituală – desemnăm, în general, ansamblul creaţiilor din domeniul ştiinţei, artei, literaturii, etc. nivelul educaţiei, al moralităţii, al conştiinţei sociale în genere al unei comunităţi restrânse, ori al unui popor.
OBIECTIVE
* Revitalizarea spiritului comunitar şi a solidarităţii sociale.
* Reintegrarea comunitară, socială şi culturală a grupurilor minoritare, etnice şi defavorizate (persoane cu handicap, persoane de vârsta a III-a, copii comunitari, imigranţi).
* Formarea deprinderilor de lectură în rândurile copiilor şi adolescenţilor, motivarea dorinţei de cunoaştere şi dezvoltare intelectuală.
* Educaţia plurivalentă (estetică, civică, religioasă, relaţională, etc.) prin lectură, comunicare, înţelegere şi acceptare a diversităţii, interiorizarea valorilor umanismului ca elemente constitutive ale civilizaţiei.
* Transformarea bibliotecii în spaţiu de interferenţă a activităţilor cultural – educative cu cele de valorificare optimă a loisir-ului (divertisment şi timp liber).
* Optimizarea comunicării comunităţii cu celelalte instituţii culturale din teritoriu şi cu administraţia publică locală.
* Cunoaşterea şi valorificarea istoriei comunitare.
* Accesul la tehnologiile informaţionale.
SCOPURI
* Menţinerea bibliotecii publice ca principal centru local de informare, documentare, educaţie permanentă şi loisir comunitar. Biblioteca trebuie să asigure în arondismentul de competenţă, atât cât este posibil, relaţii culturale concentrate prin intermediul calităţii sale de spaţiu social înţeles ca loc de întâlnire (de intersecţie) pentru locuitorii cartierului. Dezvoltarea unui sistem de comunicare propriu prin conferinţe, expoziţii, mese rotunde, serate muzicale, etc., cu teme din viaţa comunităţii, istoricul parohiei, personalităţi culturale care au locuit sau locuiesc în zonă;
* Prezentarea activităţilor desfăşurate de celelalte instituţii culturale (teatre, cinematografe) ori fundaţii, asociaţii, societăţi comerciale, etc.; stabilirea unor strategii de revitalizare şi restructurare a unor vechi obiceiuri şi centre de întâlnire;
* Organizarea de acţiuni culturale specifice cărţii: lansări de carte, aniversări, întâlniri cu scriitori şi editori, comemorări, vitrine tematice ori cu cărţi premiate;
* Crearea de evenimente culturale tradiţionale şi netradiţionale; promovarea noilor tehnologii şi suporturi informaţionale şi iniţierea utilizatorilor în manipularea lor;
* Valorificarea optimă a loisir-ului comunitar şi diversificarea serviciilor bibliotecii publice; atenţie deosebită către atragerea grupurilor minoritare de orice fel; creşterea numărului de utilizatori şi fidelizarea lor.
PROIECTE
Desfăşurate din anul 1998
* Proiect Fantezia
* Reintegrarea socială şi comunitară a nevăzătorilor şi persoanelor cu handicap vizual
* Istorie comunitară. Conştientizarea spiritului comunitar
* Foaia cartierului
* Copii comunitari şi refugiaţi; alfabetizare, lectură şi integrare socială
http://www.bmms.ro/page_BMB.html?page=P24